PEACHAM, Henry, The Compleat Gentleman: Fashioning Him absolute in the most Necessary and Commendable Qualities, concerning Mind, or Body, that may be required in a Person of Honor. To which is added the Gentlemans Exercise or, An exquisite practise, as well for drawing all manner of Beasts, as for making Colours, to be used in Painting, Limning, &c. The Third Impression much inlarged, especially in the Art of Blazonry, by a very good Hand, London, E. Tyler, 1661.

Universitäts Bibliothek Heidelberg Heidelberg 426777875 Images in-texte 82 quotations 60 terms
Après avoir obtenu un « BA degree », puis un « MA degree » à l’université de Cambridge, Peacham (1578?-1644?), illustrateur et écrivain anglais, se serait rendu à Modène afin d’étudier la musique. De retour en Angleterre, il enseigne le grec et le latin entre 1600 et 1607 à la Kimbolton School, Huntingdonshire. En 1606, il publie son Art of Drawing, un traité sur le dessin et la peinture, adressé à ses élèves [ce texte connaît plusieurs rééditions : en 1607, 1612 (sous le titre Graphice or the most Ancient and Excellent Art of Drawing, Limning […]) et en 1634 (The Gentleman’s Exercise […]). Graphice et The Gentleman’s Exercise comprennent plusieurs ajouts]. Il s’installe par la suite à Londres et enseigne à Saint-Martin-in-the-Fields. En 1612, Peacham publie un livre d’emblèmes, Minerva Britanna, or, a Garden of Heroical Devises, dont il semble avoir réalisé les gravures en bois.  Après cette publication, Peacham voyage en Europe et notamment en France, en Allemagne et dans les Pays-Bas. Ce séjour permet à Peacham d’élargir ses centres d’intérêts comme le note J. Horden. De retour à Londres en 1621, il reprend son métier d’enseignant [1].
L’année suivante, Peacham publie The Compleat Gentleman, ouvrage qui fait partie de ce qu’on nomme communément les « Courtesy Books » ou livres de civilité [2]. La publication de ce texte a probablement été influencée par le Grand Tour de Peacham, durant lequel ce dernier s’est rendu compte des différences entre l’éducation des gentlemen anglais et celle des autres européens [3]. Le but de Peacham est ainsi de donner une série de conseils destinés aux jeunes gentlemen anglais concernant leur éducation et les domaines qu’ils doivent connaître. Les sujets abordées sont divers : histoire, géométrie, cosmographie, poésie, peinture, pêche, voyage, blasons, etc. 
Cet ouvrage connaît trois rééditions au cours du XVIIe siècle, témoignant ainsi de l’intérêt du public. Dans la première réédition, datant de 1627, deux chapitres sont ajoutés : un sur la guerre et l’autre sur la pêche. L’édition de 1634 contient également un chapitre supplémentaire intitulé « Of Antiquities ». Peacham y met en avant la figure du Virtuoso, individu qui s’intéresse grandement aux objets antiques (statues, pièces de monnaies ou inscriptions notamment), les collectionne en général et a le mérite d’avoir un certain nombre de connaissances lui permettant de comprendre l’intérêt et la valeur de ces objets. Peacham semble par ailleurs être le premier auteur anglais à utiliser le terme Virtuosi [4].
Dans le chapitre suivant, « Of Drawing, Limning, and Painting : with the lives of the famous Italian Painters », Peacham donne une série de conseils aux gentlemen concernant notamment la pratique de la peinture et du dessin. Après avoir montré l’intérêt du dessin, il explique ainsi comment doit se dérouler l’apprentissage et insiste sur les connaissances primordiales. Il s’intéresse ensuite à la peinture à l’huile, technique qui demande un « greater judgment », mais qui toutefois reste « Mechanique » et demande beaucoup trop de temps. Peacham donne toutefois une série de conseils concernant le traitement de différentes étoffes et les pigments à utiliser. Il conseille aussi à ses lecteurs de consulter son Gentleman’s Exercise s’ils désirent avoir plus d’éléments concernant la pratique du dessin, de la peinture et de la miniature [5].
Suivent ensuite les vies de treize artistes italiens, dont celles de Cimabue, Giotto, Masaccio et Raphaël. Elles contiennent surtout des éléments biographiques tirés de Vasari, que Peacham cite lui-même. Il explique également que cet ouvrage étant difficile à trouver en Angleterre, il a surtout utilisé le Het Schilderboeck de Carel van Mander [6].

Élodie Cayuela

[1] Pour plus de détails sur la vie de Peacham, voir J. Horden, « Peacham, Henry (b. 1578, d. in or after 1644) », Oxford Dictionary of National Biography, Oxford University Press, 2004 [http://www.oxforddnb.com/view/article/21667, consulté le 25 octobre 2016]
[2] Sur la tradition des livres de civilité notamment instaurée par Castiglione, voir notamment L. Salerno, 1951, p. 236-237 et A. Bermingham, 2000, p. 33-68.
[3] Voir J. Horden, op. cit. et F. J. Levy, 1974, p. 175.
[4] Voir F. J. Levy, op. cit., p. 189 et R. Andrews, 1982, p. 36.
[5] Peacham, 1661, p. 130 et 154.
[6] Ibid., p. 154.
in-4 english

Dedication
Sir William Howard

Structure
Table des matières at n.p.
Dédicace(s) at n.p.
Avis au lecteur at n.p.
Avis au lecteur at n.p.

PEACHAM, Henry, The compleat gentleman fashioning him absolute in the most necessary & commendable qualities concerning minde or bodie that may be required in a noble gentleman, London, John Legat, 1622.

PEACHAM, Henry, The Compleat Gentleman Fashioning him absolute in the most necessary & commendable Qualities concerning Minde or Bodie that may be required in a Noble Gentleman. The second Impression much Inlarged, London, Francis Constable, 1625.

PEACHAM, Henry, The Compleat Gentleman Fashioning him absolute in the most necessary & commendable Qualities concerning Mind or Bodie that may be required in a Noble Gentleman. The second Impression much Inlarged, London, Francis Constable, 1627.

PEACHAM, Henry, The Compleat Gentleman Fashioning him absolute in the most necessary & commendable Qualities concerning Mind or Bodie that may be required in a Noble Gentleman. The second Impression much Inlarged, London, Francis Constable, 1634.

PEACHAM, Henry, Peacham's Compleat gentleman, 1634. With an Introduction by G. S. Gordon, GORDON, G. S. (éd.), Oxford, Clarendon Press, 1906.

PEACHAM, Henry, The Compleat Gentleman, The Truth of Our Times, and The Art of Living in London, HETTZEL, Virgil B. (éd.), Ithaca, Cornell University Press, 1962.

PEACHAM, Henry, The Compleat Gentleman, New York, Da Capo Press, 1971.

SALERNO, Luigi, « Seventeenth-Century English Literature on Painting », Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 14/3-4, 1951, p. 234-258 [En ligne : http://www.jstor.org/stable/750341 consulté le 30/03/2018].

BELOK, Michael V., « The Courtesy Tradition and Early Schoolbooks », History of Education Quarterly, 8/3, 1968, p. 306-318 [En ligne : http://www.jstor.org/stable/367430 consulté le 04/04/2018].

LEVY, F. J., « Henry Peacham and the Art of Drawing », Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 37, 1974, p. 174-190 [En ligne : http://www.jstor.org/stable/750839 consulté le 30/03/2018].

YOUNG, Alan R., Henry Peacham, Boston, Twayne Publishers, 1979.

ANDREWS, Robyn P., A Critical Edition of The Compleat Gentleman (1622) by Henry Peacham, Thesis, University of London, 1982.

YOUNG, Alan R., « Henry Peacham, Ripa's "Iconologia", and Vasari's "Lives" », Renaissance and Reformation / Renaissance et Réforme, 9/3, 1985, p. 177-188 [En ligne : http://www.jstor.org/stable/43444538 consulté le 30/03/2018].

SCHLUETER, June, « Rereading the Peacham Drawing », Shakespeare Quarterly, 50/2, 1999, p. 171-184 [En ligne : https://ldr.lafayette.edu/bitstream/handle/10385/631/Schlueter-ShakespeareQuarterly-vol50-no2-1999.pdf?sequence=1 consulté le 30/03/2018].

BERMINGHAM, Ann, Learning to Draw: Studies in the Cultural History of a Polite and Useful Art, New Haven - London, Yale University Press, 2000.

SEMLER, Liam E., « Breaking the Ice to Invention: Henry Peacham's "The Art of Drawing" (1606) », The Sixteenth Century Journal, 35/3, 2004, p. 735-750 [En ligne : http://www.jstor.org/stable/20477043 consulté le 30/03/2018].

HURLEY, Cecilia, « William Salmon et la “Polygraphice” : la théorie de l’art en Angleterre avant Jonathan Richardson », dans HECK, Michèle-Caroline (éd.), L’histoire de l’histoire de l’art septentrional au XVIIe siècle, Actes des journées d'étude de Lille et de Bruxelles, Turnhout, Brepols, 2010, p. 187-207.

KUMARAN, Arul, « Henry Peacham’s "The Compleat Gentleman" and Early Modern Print », GSTF International Journal on Education, 1/1, 2013, p. 150-159.

HURLEY, Cecilia, « Englishing Vasari », dans LUCAS FIORATO, Corinne et DUBUS, Pascale (éd.), La Réception des Vite de Giorgio Vasari dans l'Europe des XVIe-XVIIIe siècles, Actes du colloque de Paris, Genève, Droz, 2017, p. 409-425.

FILTERS

CONCEPTUAL FIELDS

QUOTATIONS

Chap. XX, Of Antiquities
Out of the Treasury and Storehouse of venerable Antiquities, I have selected these three sorts.
Statues, Inscriptions, and Coynes ; desiring you to take a short view of them, ere you proceed any further.
The pleasure of them is best known to such as have seen them abroad in
France, Spain, and Italy […]. And indeed, the possession of such Rarities, by reason of their dead costliness, doth properly belong to Princes, or rather to princely minds. […]. Sure I am, that he that will travel, most both heed them, and understand them, if he desire to be though ingenious, and to be welcome to the owners. For next men and manners, there is nothing fairly more delightful, nothing worthier observation, than these Copies, and memorials of men, and matters of elder times ; whose lively presence is able to perswade a man, that he now seeth two thousand years ago. Such as are skilded in them, are by the Italians termed Virtuosi, as if others that either neglect or despise them, were idiots, or rake-hels. And to say truth, they are somewhat to be excused, if they have all Leefhebbers (as the Dutch call them) in so high estimatiion, for they themselves are so great lovers of them (& similis simili gaudet) that they purchase them at any rate, and lay up mighty treasures of money in them.

Conceptual field(s)

SPECTATEUR → connaissance

virtuosi · lover

Conceptual field(s)

liefhebber · virtuosi

Conceptual field(s)

Conceptual field(s)

SPECTATEUR → marché de l'art

liefhebber · lover

Conceptual field(s)

Chap. XIII, Of Drawing, Limning, and Painting: with the lives of the famous Italian Painters.
Since
Aristotle numbreth Graphicè, generally taken, for whatsoever is done with the Pen or Pencill (as writing fair, Drawing, Limning and Painting (amongst those his παιδενματα, or generous Practises of youth in a well governed Common-wealth : I am bound also to give it you in charge for your exercise at leasure, it being a quality most commendable, and so many waies usefull to a Gentleman. For should you (if necessity required) be employed for your Countries service in following the warre, you can describe no plot, manner of fortification, form of Battalia, situation of Town, Castle, Fort, Haven, Island, course of River, passage thorow Wood, Marish ; over Rock, Mountain, &c. […] without the help of the same. {The manifold use of Painting or Limning.} In all Mathematicall Demonstrations, nothing is more required in our travail in forrain Regions. It bringeth home with us from the farthest part of the world in our bosomes, whatsoever is rare and worthy the observance, as the generall Mappe of the Country, the Rivers, Harbourgs, Havens, Promontories, &c within the Landscap, of fair Hils, fruitfull Valleyes : the forms and colours of all Fruits, severall beauties of their Flowers ; […]. And since it is only the imitation of the surface of Nature, by it as in a book of golden and rare-limmed Letters, the chief use end of it, we read a continuall Lecture of the Wisdome of the Almighty Creator […].

Conceptual field(s)

PEINTURE, TABLEAU, IMAGE → définition de la peinture
PEINTURE, TABLEAU, IMAGE → définition du dessin

Conceptual field(s)

PEINTURE, TABLEAU, IMAGE → définition de la peinture
PEINTURE, TABLEAU, IMAGE → définition du dessin

Conceptual field(s)

PEINTURE, TABLEAU, IMAGE → définition de la peinture
PEINTURE, TABLEAU, IMAGE → définition du dessin

Conceptual field(s)

PEINTURE, TABLEAU, IMAGE → définition de la peinture
PEINTURE, TABLEAU, IMAGE → définition du dessin

Conceptual field(s)

And that you should not esteem basely of the practise thereof, let me tell you, that in ancient times ; Painting was admitted into the first place among the liberall Arts, and throughout all Greece taught only to the children of Noble men in the Schools, and altogether forbidden to be taught to servants or slaves. 
In no less honour and esteem was it held among the Romans, as we find in
Pliny and many others […].

Conceptual field(s)

PEINTURE, TABLEAU, IMAGE → définition de la peinture

Conceptual field(s)

PEINTURE, TABLEAU, IMAGE → définition de la peinture

For your first beginning and entrance in draught, make your hand as ready as you can (without the help of your compasses) in those generall figures of the Circle, ovall, square, triangle, cylinder, &c. for these are the foundation of all other proportions. As for example, your ovall directs you in giving a just proportion to the face. Your Square or Cube for all manner of ground plots, formes of fortification; wherein you have no use of the Circle at all. Your Circle again directs you in all orbicular forms whatsoever, and so forth to the rest.

Conceptual field(s)

MATERIALITE DE L’ŒUVRE → outils

Conceptual field(s)

L’ARTISTE → apprentissage

Conceptual field(s)

L’HISTOIRE ET LA FIGURE → proportion

Having made your hand fit and ready in generall proportion, learn to give all bodies their true shadows according to their eminence and concavity, and to heighthen or deepen, as your body appeareth nearer or farther from the light ; which is a matter of great judgment, and indeed the soul (as I may say) of a picture.

Conceptual field(s)

L’HISTOIRE ET LA FIGURE → figure et corps

Conceptual field(s)

CONCEPTION DE LA PEINTURE → lumière

Conceptual field(s)

CONCEPTION DE LA PEINTURE → lumière

Conceptual field(s)

CONCEPTION DE LA PEINTURE → lumière

Conceptual field(s)

CONCEPTION DE LA PEINTURE → lumière

Conceptual field(s)

CONCEPTS ESTHETIQUES → génie, esprit, imagination

Conceptual field(s)

CONCEPTION DE LA PEINTURE → lumière

Conceptual field(s)

L’ARTISTE → apprentissage

Conceptual field(s)

CONCEPTION DE LA PEINTURE → lumière
L’ARTISTE → apprentissage

Conceptual field(s)

L’ARTISTE → qualités
PEINTURE, TABLEAU, IMAGE → définition de la peinture

Then learn all manner of Drapery, that is, to give garments, and all manner of stuffes, cloth, silk, and linnen their naturall and proper folds; which at the first will seem strange and difficult unto you, but by imitating the choisest prints and pieces of the most judicious Masters, with your own observance, you will very easily attain the skill.

Conceptual field(s)

L’HISTOIRE ET LA FIGURE → vêtements et plis
L’ARTISTE → apprentissage

Conceptual field(s)

L’HISTOIRE ET LA FIGURE → vêtements et plis
L’ARTISTE → apprentissage

{Albert. Durer.} Since, as I said, proportion is the principall and chief thing you are first to learn, I commend unto you that Prince of Painters and Grand-master Albert Durer, who beside that his pieces for proportion and drapery are the best that are, he hath written a very learned book of Symmetry and proportions, which hath been since translated out of high Dutch into Latine.

Conceptual field(s)

L’HISTOIRE ET LA FIGURE → proportion
L’ARTISTE → apprentissage

Conceptual field(s)

L’HISTOIRE ET LA FIGURE → proportion
L’ARTISTE → apprentissage

{Of Painting in Oyle.} Painting in Oyle is done, I confess, with greater judgment, and is generally of more esteem, then working in water colours; but then it is more Mechanique, and will rob you of overmuch time from your more excellent studies, it being sometime a fortnight, or a month ere you can finish an ordinary piece. I have known Michael Janss of Delf in Holland, the most excellent Painter of all the Low-Countries, to have been (at times), a whole half year about a picture, yet in the end to have blurred it out (as it is his manner) for some small disresemblance, either in the eye or mouth ; so curious is the workmanship to do it well : beside, oyle, nor oyle colours, if they drop upon apparel, will not out ; when water colours will with the least washing.

Conceptual field(s)

L’ARTISTE → apprentissage

Conceptual field(s)

L’ARTISTE → apprentissage

Conceptual field(s)

MATERIALITE DE L’ŒUVRE → technique de la peinture

Conceptual field(s)

MATERIALITE DE L’ŒUVRE → technique de la peinture

{Of preparing your table for an oyl picture.} First, for your table whereupon to draw your picture, plane it very even, and with Size […]

Conceptual field(s)

MATERIALITE DE L’ŒUVRE → technique de la peinture

Having all your colours ready ground, with your pallet on the thumb of your left hand, and pencils for every colour, in the same lay your colours upon your pallet thus : first, your white Lead, then Lake, Ivory black, Seacoale black (as you see the complexion) Lamp-black, Umber for the haire, red Lead, yellow Oaker, Verdigreece ; then your Blews, Masticot and Pink ; the rest at your pleasure, mixing them on the other side of the pallet, at your pleasure

Conceptual field(s)

MATERIALITE DE L’ŒUVRE → outils
MATERIALITE DE L’ŒUVRE → couleurs