THEORY (n.)

THEORIA (deu.) · THEORICO (ita.) · THEORIE (deu.) · THEORIE (nld.) · THÉORIE (fra.)
TERM USED AS TRANSLATIONS IN QUOTATION
SCIENCE (fra.) · THÉORIE (fra.)
TERM USED IN EARLY TRANSLATIONS
THÉORIE (fra.)
BAXANDALL, Michael, L’œil du Quattrocento : l’usage de la peinture dans l’Italie de la Renaissance, Paris, Gallimard, 1994.
BLANC, Jan, « Rembrandt and Painting as a Mechanical Science in Dutch Seventeenth-Century Art », dans DUPRÉ, Sven et GÖTTLER, Christine (éd.), Knowledge and Discernment in the Early Modern Arts, London - New York, Routledge, 2017, p. 267-295.
BLANC, Jan, « THÉORIE », dans HECK, Michèle-Caroline (éd.), LexArt. Les mots de la peinture (France, Allemagne, Angleterre, Pays-Bas, 1600-1750) [édition anglaise, 2018], Montpellier, Presses Universitaires de la Méditerranée, 2018, p. 447-452.
EMMENS, Jan Ameling, Rembrandt en de regels van de kunst, Thesis, Universiteit Utrecht, 1964.
« Van Hoogstraten’s Theory of Theory of Art », dans WESTSTEIJN, Thijs (éd.), The Universal Art of Samuel van Hoogstraten (1627-1678): Painter, Writer, and Courtier, Paris, Amsterdam University Press, 2013, p. 35-51 [En ligne : http://www.jstor.org/stable/j.ctt6wp6wc.5 consulté le 30/03/2018].

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Quotation

‘Twas never thought unworthy of a Gentleman to be Master of the Theory of Painting. On the contrary, if such a one has but a superficial Skill that way, he values himself upon it, and is the more esteem’d by others, as one who has attain’d an Excellency of Mind beyond those that are Ignorant in that particular.

Conceptual field(s)

SPECTATEUR → connaissance
L’ARTISTE → règles et préceptes