PORTRAITURE

PORTRAITURE (n.)

PORTRAIT (fra.) · RITRATTO (ita.)
TERM USED AS TRANSLATIONS IN QUOTATION
PORTRAIT (fra.)
ALLEN, Brian, « The Portrait in Eighteenth-Century Britain: Theory and Practice », dans BROOKS, Carolina et CURZI, Valter (éd.), Hogarth, Reynolds, Turner. British Painting and the Rise of Modernity, Roma, Skira, 2014, p. 33-56.
BONFAIT, Olivier, « Du masque au visage : le portrait dans la littérature d’art », dans COQUERY, Emmanuel et BONFAIT, Olivier (éd.), Visages du Grand Siècle, cat. exp., Nantes, Musée des Beaux-Arts, 1997-1998, Paris, Somogy, 1997, p. 35-47.
CAYUELA, Élodie, « Le portrait dans la France des Lumières : entre dénonciation et légitimation d’un genre pictural », À l'épreuve, 3, 2016 [En ligne : https://alepreuve.com/portrait-france-lumieres-denonciation-legitimation-dun-genre-pictural/] consulté le 20/12/2017].
CAYUELA, Élodie, « PORTRAIT », LexArt. Les mots de la peinture (France, Allemagne, Angleterre, Pays-Bas, 1600-1750) [édition anglaise, 2018], Montpellier, Presses Universitaires de la Méditerranée, 2018, p. 396-403.
COQUERY, Emmanuel, « La fabrique du portrait », dans COQUERY, Emmanuel, BONFAIT, Olivier, BRÊME, Dominique, BAJOU, Thierry, MEYER, Véronique, JAMES, Ariane et PREAUD, Maxime (éd.), Visages du Grand Siècle. Le portrait français sous le règne de Louis XIV, cat. exp., Nantes, Musée des Beaux-Arts, 1997-1998, Paris, Somogy, 1997, p. 137-160.
MICHEL, Christian et LICHTENSTEIN, Jacqueline (éd.), Conférences de l'Académie royale de peinture et de sculpture. Les conférences au temps de Guillet de Saint-Georges, 1682-1699, Paris, École nationale supérieure des Beaux-Arts, 2008, 6 tomes, tome II, 2 vol.
MICHEL, Christian, LICHTENSTEIN, Jacqueline et CASTEX, Jean-Gérald (éd.), Conférences de l'Académie royale de peinture et de sculpture. Les conférences, 1712-1746, Paris, École nationale supérieure des Beaux-Arts, 2010, 6 tomes, tome IV, 2 vol.
MICHEL, Christian, LICHTENSTEIN, Jacqueline, CASTEX, Jean-Gérald, CASTOR, Markus A. et GADY, Bénédicte (éd.), Conférences de l'Académie royale de peinture et de sculpture. Les conférences au temps de Jules Hardouin-Mansart, 1699-1711, Paris, École nationale supérieure des Beaux-Arts, 2009, 6 tomes, tome III.
MICHEL, Christian, LICHTENSTEIN, Jacqueline, CASTOR, Markus A., MARTIN, Marie-Pauline, PERRIN KHELISSA, Anne et LAZ, Laurens (éd.), Conférences de l'Académie royale de peinture et de sculpture. Les conférences, 1752-1792, Paris, École nationale supérieure des Beaux-Arts, 2015, 6 tomes, tome VI, 3 vol.
MICHEL, Christian, LICHTENSTEIN, Jacqueline, COUSSEAU, Henry-Claude et GAEHTGENS, Thomas W. (éd.), Conférences de l'Académie royale de peinture et de sculpture. Les conférences au temps d’Henry Testelin, 1648-1681, Paris, École nationale supérieure des Beaux-Arts, 2006, 6 tomes, tome I, 2 vol.
MICHEL, Christian, LICHTENSTEIN, Jacqueline, HAOUADEG, Karim, MARTIN, Marie-Pauline et PERRIN KHELISSA, Anne (éd.), Conférences de l'Académie royale de peinture et de sculpture. Les conférences au temps de Charles-Antoine Coypel, 1747-1752, Paris, École nationale supérieure des Beaux-Arts, 2012, 6 tomes, tome V, 2 vol.
NIDERST, Alain, « La ressemblance au XVIIe siècle », Le portrait, Rouen, Université de Rouen, 1987, p. 255-263.
POMMIER, Édouard, Théories du portrait : de la Renaissance aux Lumières, Paris, Gallimard, 1998.
RIONDET, Philippe, « Le portrait au XVIIe siècle : concept de beauté et principe de ressemblance », Histoire de l'art, 37-38, 1997, p. 55-68.
SCHIEDER, Martin , « "Les Portraits sont devenus un spectacle nécessaire à chaque Français". Le discours esthétique sur le portrait au milieu du XVIIIe siècle », dans MICHEL, Christian et MAGNUSSON, Carl (éd.), Penser l’art dans la seconde moitié du XVIIIe siècle : théorie, critique, philosophie, histoire, Actes du colloque de Lausanne, Paris, Somogy, 2013, p. 41-58.
SCHNEIDER, Marlen, « L'absence des mots : l'échec de la théorie académique face aux genres "hybrides" », dans HECK, Michèle-Caroline, FREYSSINET, Marianne et TROUVÉ, Stéphanie (éd.), Lexicographie artistique : formes, usages et enjeux dans l'Europe moderne, Actes du colloque de Montpellier et Paris, Montpellier, PULM, 2018, p. 291-303 [En ligne : dx.doi.org/10.26530/OAPEN_644313 consulté le 15/03/2018].
WILLIAMS, Hannah, Académie Royale: A History in Portraits, Farnham, Routledge, 2015.

FILTERS

CONCEPTUAL FIELDS

LINKED QUOTATIONS

1 sources
1 quotations

Quotation

First, let the thing, whose pourtrature you intend to take, stand before you, so that the light be not hindred from falling upon it, and with a pointed peece of charcoale draw it rustically ; which when you have done, consider a while whether all the parts thereof are proportionable, and whether it carry the semblance of the thing that you drew it from, which if it do not, wipe it out with your wing, and begin anew : but if it be faulty in one part onely, wipe onely that part out, and draw it againe ; whensoever it liketh you, or that you have so drawne it, that you can finde no great fault in it ; wipe it over gently with your wing, so that you may perceive the former strokes : then with your blacke chalke, or blacke lead plummets, draw it as perfectly, and as curiously as you can, and shadow it according as the light falleth upon it ; This way is workeman like, and the most difficult of all, yet by a little practice may easily be attained unto: so that the persons stand well affected unto the Art.

Conceptual field(s)

PEINTURE, TABLEAU, IMAGE → définition de la peinture
CONCEPTS ESTHETIQUES → nature, imitation et vrai