PORTRAIT PAINTING

PORTRAIT PAINTING (n.)

ALLEN, Brian, « The Portrait in Eighteenth-Century Britain: Theory and Practice », dans BROOKS, Carolina et CURZI, Valter (éd.), Hogarth, Reynolds, Turner. British Painting and the Rise of Modernity, Roma, Skira, 2014, p. 33-56.
BONFAIT, Olivier, « Du masque au visage : le portrait dans la littérature d’art », dans COQUERY, Emmanuel et BONFAIT, Olivier (éd.), Visages du Grand Siècle, cat. exp., Nantes, Musée des Beaux-Arts, 1997-1998, Paris, Somogy, 1997, p. 35-47.
CAYUELA, Élodie, « Le portrait dans la France des Lumières : entre dénonciation et légitimation d’un genre pictural », À l'épreuve, 3, 2016 [En ligne : https://alepreuve.com/portrait-france-lumieres-denonciation-legitimation-dun-genre-pictural/] consulté le 20/12/2017].
CAYUELA, Élodie, « PORTRAIT », LexArt. Les mots de la peinture (France, Allemagne, Angleterre, Pays-Bas, 1600-1750) [édition anglaise, 2018], Montpellier, Presses Universitaires de la Méditerranée, 2018, p. 396-403.
COQUERY, Emmanuel, « La fabrique du portrait », dans COQUERY, Emmanuel, BONFAIT, Olivier, BRÊME, Dominique, BAJOU, Thierry, MEYER, Véronique, JAMES, Ariane et PREAUD, Maxime (éd.), Visages du Grand Siècle. Le portrait français sous le règne de Louis XIV, cat. exp., Nantes, Musée des Beaux-Arts, 1997-1998, Paris, Somogy, 1997, p. 137-160.
GEEST, Simone von der, The Reasoning Eye: Jonathan Richardson's (1667-1745) Portrait Theory and Practice in the Context of the English Enlightenment, Thesis, University of London, 2005.
HAMLETT, Lydia et BONETT, Helena, « Sublime Portraiture: Jonathan Richardson’s Portrait of the Artist’s Son, "Jonathan Richardson Junior, in his Study" and Anthony Van Dyck’s "Portrait of Lary Hill, Lady Killigrew" », dans LLEWELLYN, Nigel et RIDING, Christine (éd.), The Art of the Sublime, 2013 [En ligne : https://www.tate.org.uk/art/research-publications/the-sublime/lydia-hamlett-and-helena-bonett-sublime-portraiture-jonathan-richardsons-portrait-of-the-r1138671 consulté le 09/05/2016].
MICHEL, Christian et LICHTENSTEIN, Jacqueline (éd.), Conférences de l'Académie royale de peinture et de sculpture. Les conférences au temps de Guillet de Saint-Georges, 1682-1699, Paris, École nationale supérieure des Beaux-Arts, 2008, 6 tomes, tome II, 2 vol.
MICHEL, Christian, LICHTENSTEIN, Jacqueline et CASTEX, Jean-Gérald (éd.), Conférences de l'Académie royale de peinture et de sculpture. Les conférences, 1712-1746, Paris, École nationale supérieure des Beaux-Arts, 2010, 6 tomes, tome IV, 2 vol.
MICHEL, Christian, LICHTENSTEIN, Jacqueline, CASTEX, Jean-Gérald, CASTOR, Markus A. et GADY, Bénédicte (éd.), Conférences de l'Académie royale de peinture et de sculpture. Les conférences au temps de Jules Hardouin-Mansart, 1699-1711, Paris, École nationale supérieure des Beaux-Arts, 2009, 6 tomes, tome III.
MICHEL, Christian, LICHTENSTEIN, Jacqueline, CASTOR, Markus A., MARTIN, Marie-Pauline, PERRIN KHELISSA, Anne et LAZ, Laurens (éd.), Conférences de l'Académie royale de peinture et de sculpture. Les conférences, 1752-1792, Paris, École nationale supérieure des Beaux-Arts, 2015, 6 tomes, tome VI, 3 vol.
MICHEL, Christian, LICHTENSTEIN, Jacqueline, HAOUADEG, Karim, MARTIN, Marie-Pauline et PERRIN KHELISSA, Anne (éd.), Conférences de l'Académie royale de peinture et de sculpture. Les conférences au temps de Charles-Antoine Coypel, 1747-1752, Paris, École nationale supérieure des Beaux-Arts, 2012, 6 tomes, tome V, 2 vol.
NIDERST, Alain, « La ressemblance au XVIIe siècle », Le portrait, Rouen, Université de Rouen, 1987, p. 255-263.
POMMIER, Édouard, Théories du portrait : de la Renaissance aux Lumières, Paris, Gallimard, 1998.
RIONDET, Philippe, « Le portrait au XVIIe siècle : concept de beauté et principe de ressemblance », Histoire de l'art, 37-38, 1997, p. 55-68.
SCHIEDER, Martin , « "Les Portraits sont devenus un spectacle nécessaire à chaque Français". Le discours esthétique sur le portrait au milieu du XVIIIe siècle », dans MICHEL, Christian et MAGNUSSON, Carl (éd.), Penser l’art dans la seconde moitié du XVIIIe siècle : théorie, critique, philosophie, histoire, Actes du colloque de Lausanne, Paris, Somogy, 2013, p. 41-58.
SCHNEIDER, Marlen, « L'absence des mots : l'échec de la théorie académique face aux genres "hybrides" », dans HECK, Michèle-Caroline, FREYSSINET, Marianne et TROUVÉ, Stéphanie (éd.), Lexicographie artistique : formes, usages et enjeux dans l'Europe moderne, Actes du colloque de Montpellier et Paris, Montpellier, PULM, 2018, p. 291-303 [En ligne : dx.doi.org/10.26530/OAPEN_644313 consulté le 15/03/2018].
WILLIAMS, Hannah, Académie Royale: A History in Portraits, Farnham, Routledge, 2015.

FILTERS

CONCEPTUAL FIELDS

LINKED QUOTATIONS

1 sources
1 quotations

Quotation

I confine the Sublime to History, and Portrait-Painting ; And These must excell in Grace, and Greatness, Invention, or Expression ; and that for Reasons which will be seen anon. Michael Angelo’s Great Style intitles Him to the Sublime, not his Drawing ; ‘tis that Greatness, and a competent degree of Grace, and not his Colouring that makes Titian capable of it : As Correggio’s Grace, with a sufficient mixture of Greatness gives this Noble Quality to His Works. Van Dyck’s Colouring, nor Pencil tho’ perfectly fine would never introduce him to the Sublime ; ‘tis his Expression, and that Grace, and Greatness he possess’d, (the Utmost that Portrait-Painting is Justly capable of) that sets some of his Works in that Exalted Class ; in which on That account he may perhaps take place of Rafaelle himself in That Kind of Painting, if that Great Man’s Fine, and Noble Idea’s carried him asmuch above Nature Then, as they did in History, where the utmost that can be done is commendable ; a due Subordination of Characters being preserved ; And thus (by the way) V. Dyck’s Colouring, and Pencil may be judg’d Equal to that of Corregio, or any other Master.

term translated by / in RICHARDSON, Jonathan, Traité de la Peinture, Par Mr. Richardson, le Père, Tomes I. et II. Contenant, Tome I. Un Essai sur la Théorie de la Peinture ; Tome II. Un Essai sur l'art de critiquer, en fait de Peinture ; & un Discours sur la Sience d'un Connoisseur. Traduit de l'Anglois; Revu & Corrigé par l'Auteur., trad. par RUTGERS, Antoine, Amsterdam, Herman Uytwerf, 1728, 2 vol., vol. I., p. 17.

Conceptual field(s)

GENRES PICTURAUX → portrait
CONCEPTS ESTHETIQUES → merveilleux et sublime