SCHOOL

COLLEGE (nld.) · ÉCOLE (fra.) · OEFENSCHOOL (nld.) · SCHOOL (nld.) · SCHULE (deu.) · ZEICHEN-SCHULE (deu.)
TERM USED IN EARLY TRANSLATIONS
ÉCOLE (fra.)
BONFAIT, Olivier, « Les Pays-Bas dans la littérature artistique française », L’histoire de l’histoire de l’art septentrional au XVIIe siècle, Actes des journées d’études de Lille et Bruxelles, Turnhout, Brepols, 2009, p. 81-99.
CASSEGRAIN, Guillaume, « ‘Une histoire débonnaire’. Quelques remarques sur l’aria », dans PELTRE, Christine et LORENTZ Philippe (éd.), La notion d’école, Strasbourg, Presses universitaires de Strasbourg, 2007, p. 203-217.
FLOUR, Isabelle, « Ecole », dans LAFONT, Anne (éd.), 1740, un Abrégé du Monde. Savoirs et collections autour de Dezallier d’Argenville, Lyon - Paris, Fage éditions - Institut national d'histoire de l'art, 2012, p. 88-93.
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GUÉDRON, Martial, « Jean Cousin et l’École française : un mythe de l’historiographie au XVIIIe siècle », dans PELTRE, Christine et LORENTZ Philippe (éd.), La notion d’école, Strasbourg, Presses universitaires de Strasbourg, 2007, p. 141-151.
HECK, Michèle-Caroline (éd.), L’histoire de l’histoire de l’art septentrional au XVIIe siècle, Actes des journées d’études de Lille et Bruxelles, Turnhout, Brepols, 2009.
LAHALLE, Agnès, Les écoles de dessin au XVIIIe siècle, Rennes, Presses universitaires de Rennes, 2006 [En ligne : dx.doi.org/10.3917/rhmc.572.0211 consulté le 30/03/2018].
MÉROT, Alain, « Nation, école, foyer : l’impossible unité », dans PELTRE, Christine et LORENTZ Philippe (éd.), La notion d’"école", Strasbourg, Presses universitaires de Strasbourg, 2007, p. 123-139.
PELTRE, Christine et LORENTZ Philippe (éd.), La notion d’"école", Strasbourg, Presses universitaires de Strasbourg, 2007.
TROUVÉ, Stéphanie, Peinture et discours. La construction de l’école de Toulouse XVIIe-XVIIIe siècles, Rennes, Presses universitaires de Rennes, 2016.
TROUVÉ, Stéphanie, « ÉCOLE », dans HECK, Michèle-Caroline (éd.), LexArt. Les mots de la peinture (France, Allemagne, Angleterre, Pays-Bas, 1600-1750) [édition anglaise, 2018], Montpellier, Presses Universitaires de la Méditerranée, 2018, p. 181-189.
« Rome 1630 : entrée en scène du spectateur », dans BONFAIT, Olivier (éd.), Roma 1630. Il trionfo del pennello, cat. exp., Roma, Villa Médicis, 1994-1995, Roma, Electa, 1994, p. 53-82.
« Tot voorstant van de Republijk : la ‘République des peintres’ de Samuel van Hoogstraten », dans HECK, Michèle-Caroline (éd.), L’histoire de l’histoire de l’art septentrional au XVIIe siècle, Actes des journées d’études de Lille et Bruxelles, Turnhout, Brepols, 2009, p. 45-67.

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Italy has unquestionably produc’d the best Modern Painting, especially of the best Kinds, and posses’d it in a manner alone, when no other Nation in the World had it in any tolerable Degree ; That was Then consequently the great School of Painting. About a hundred Years ago there were a great many Excellent Painters in Flanders ; but when Van-Dyck came Hither, he brought Face-Painting to Us ; ever since which time (that is, for above fourscore Years) England has excell’d all the World in that great Branch of the Art, […] This may justly be esteem’d as a Complete, and the Best School for Face-Painting Now in the World ; and would probably have been yet Better, had Van Dyck’s Model been follow’d : But some Painters possibly finding themselves incapable of succeeding in His Way, and having found their Account in introducing a False Taste, Others have follow’d their Example, and forsaking the Study of Nature, have prostituted a Noble Art, chusing to exchange the honourable Character of good Painters for that sordid one of profess’d, mercenary Flatterers ;

term translated by ÉCOLE in RICHARDSON, Jonathan, Traité de la Peinture, Par Mr. Richardson, le Père, Tomes I. et II. Contenant, Tome I. Un Essai sur la Théorie de la Peinture ; Tome II. Un Essai sur l'art de critiquer, en fait de Peinture ; & un Discours sur la Sience d'un Connoisseur. Traduit de l'Anglois; Revu & Corrigé par l'Auteur., trad. par RUTGERS, Antoine, Amsterdam, Herman Uytwerf, 1728, 2 vol., vol. I., p. 29-30.

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MANIÈRE ET STYLE → école