NATURALNESS (n.)

BRUSATI, Celeste, Artifice and Illusion: the Art and Writing of Samuel van Hoogstraten, Chicago, University of Chicago Press, 1995.
EBERT-SCHIFFERER, Sybille, LEMOINE, Annick, SZANTO, Michaël et THERON, Magali (éd.), , Actes du colloque international de Rome et Marseille, Roma, Silvana, 2018.
FRANITS, Wayne (éd.), Looking at seventeenth-century Dutch art: realism reconsidered, Cambridge, Cambridge University Press, 1997.
JONGH, Eddy de, « Realisme en schijnrealisme in de Hollandse schilderkunst van de zeventiende eeuw », dans VAN GELDER, H E (éd.), Rembrandt en zijn tijd, cat. exp., Bruxelles, Palais des Beaux-Arts, Amsterdam, Becht, 1965, p. 143-194.
POUY, Léonard, « NATUREL », dans HECK, Michèle-Caroline (éd.), LexArt. Les mots de la peinture (France, Allemagne, Angleterre, Pays-Bas, 1600-1750) [édition anglaise, 2018], Montpellier, Presses Universitaires de la Méditerranée, 2018, p. 341-344.
SLUIJTER, Eric Jan (éd.), Leidse fijnschilders. Van Gerrit Dou tot Frans van Mieris de Jonge 1630-1760, Zwolle, Waanders, 1988.

FILTERS

CONCEPTUAL FIELDS

LINKED QUOTATIONS

1 sources
1 quotations

Quotation

Coppies made by a Master after his Own Work are discoverable by being well acquainted with what that Master did when he followed Nature ; These shall have a Spirit, a Freedom, a Naturalness which even He cannot put into what he Coppies from his Own Work, as has been noted already.

term translated by AIR NATUREL in RICHARDSON, Jonathan, Traité de la Peinture, Par Mr. Richardson, le Père, Tomes I. et II. Contenant, Tome I. Un Essai sur la Théorie de la Peinture ; Tome II. Un Essai sur l'art de critiquer, en fait de Peinture ; & un Discours sur la Sience d'un Connoisseur. Traduit de l'Anglois; Revu & Corrigé par l'Auteur., trad. par RUTGERS, Antoine, Amsterdam, Herman Uytwerf, 1728, 2 vol., vol. I., p. 105.

Conceptual field(s)

MANIÈRE ET STYLE → le faire et la main