CAPRICE (n.)

FEHL, Philipp P., « Touchstones of Art and Art Criticism: Rubens and the Work of Franciscus Junius », Journal of Aesthetic Education, 30/2, 1996, p. 5-24 [En ligne : http://www.jstor.org/stable/3333189 consulté le 30/03/2018].
HARTMANN, Lucrezia, Capriccio. Bild und Begriff, PhD, Universität München, 1973.
HECK, Michèle-Caroline, « ART », dans HECK, Michèle-Caroline (éd.), LexArt. Les mots de la peinture (France, Allemagne, Angleterre, Pays-Bas, 1600-1750) [édition anglaise, 2018], Montpellier, Presses Universitaires de la Méditerranée, 2018, p. 59-63.
KANZ, Roland, Die Kunst des Capriccio. Kreativer Eigensinn in Renaissance und Barock, München, Deutscher Kunstverlag, 2002.
MAI, Ekkehard et REES, Joachim (éd.), Das Capricci als Kunstprinzip. Zur Vorgeschichte der Moderne von Arcimboldo und Callot bis Tiepolo und Goya: Malerei – Zeichnung – Graphik, cat. exp., Köln, Wallraf-Richartz-Museum - Wien, Kunsthaus - Zürich, Kunsthistorisches Museum im Palais Harrach, 1996-1997, Skira, 1997.
PROCACCIOLI, Paolo et ROMANO, Angelo, Cinquecento capriccioso e irregolare. Eresie letterarie nell’Italia del Classicismo, Roma, Vecchiarelli, 1999.
RATHÉ, Alice, « Le 'Capriccio' dans les écrits de Vasari », Italica : journal of the American association of teachers of Italian, 57/4, 1980, p. 239-254 [En ligne : http://www.jstor.org/stable/478742 consulté le 30/03/2018].
ROTONDI SECCHI TARUGI, Luisa (éd.), Disarmonia, bruttezza e bizzarria nel Rinascimento, Actes de la VIIe Conférence internationale de Chianciano-Pienza, Firenze, F. Cesati, 1998.
WÖLFEL, Kurt, « Capriccio/Laune », dans BARCK, Karlheinz (éd.), Ästhetische Grundbegriffe. Historisches Wörterbuch, Stuttgart, Metzler, 2010, p. 66-88.

FILTERS

LINKED QUOTATIONS

1 sources
1 quotations

Quotation

There are an Infinity of Artifices to Hide Defects, or Give Advantages, which come under this Head of Invention ; as does all Caprices, Grotesque, and other Ornaments, Masks, &c. together with all Uncommon, and Delicate Thoughts : such as the Cherubims attending on God when he appeared to Moses in the Burning Bush, which Rafaëlle has painted with Flames about them instead of Wings ;

Conceptual field(s)

L’HISTOIRE ET LA FIGURE → ornement