CLAIR-OBSCURE

CLAIR-OBSCURE (n.)

CHIAROSCURO (ita.) · CLAIR-OBSCUR (fra.)
TERM USED AS TRANSLATIONS IN QUOTATION
OMBRE ET LUMIÈRE (fra.)
BOHLMANN, Carolin, FINK, Thomas et WEISS, Philipp (éd.), Lichtgefüge des 17. Jahrhunderts : Rembrandt und Vermeer - Leibniz und Spinoza, München, Fink Verlag, 2008.
FRANK, Hilmar, « Helldunkel. Die Malerei eröffnet einen neuen Wissensraum », dans BOHLMANN, Carolin, FINK, Thomas et WEISS, Philipp (éd.), Lichtgefüge des 17. Jahrhunderts : Rembrandt und Vermeer - Leibniz und Spinoza, München, W. Fink, 2008, p. 207-226.
KERN, Ulrike, Light and Shade in Dutch and Flemish Art. A History of Chiaroscuro in Art Theory and Artistic Practice in the Netherlands of the Seventeenth and Eighteenth Centuries, Turnhout, Brepols, 2013.
KERN, Ulrike, « CLAIR-OBSCUR », dans HECK, Michèle-Caroline (éd.), LexArt. Les mots de la peinture (France, Allemagne, Angleterre, Pays-Bas, 1600-1750) [édition anglaise, 2018], Montpellier, Presses Universitaires de la Méditerranée, 2018, p. 129-132.
PUTTFARKEN, Thomas, Roger de Piles’ Theory of Art, New Haven - London, Yale University Press, 1985.
TAYLOR, Paul, « The Concept of "Houding” in Dutch Art », Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 55, 1992, p. 210-232 [En ligne : http://www.jstor.org/stable/751425 consulté le 30/03/2018].
VERBRAEKEN, René, Clair-obscur, histoire d'un mot, Nogent-le-Roi, Éd. J. Laget, 1979.
WIEN, Iris, « "The Chiaroscuro does really exist in Nature”. John Constable’s English Landscape Scenery and Contemporary Theories on Colour, Light and Atmosphere », dans BUSHART, Magdalena et WEDEKIND, Gregor (éd.), Die Farbe Grau, Berlin, Walter De Gruyter, 2016, p. 155-175.